Err, ntah…

When you refuse me
You confuse me
What makes you think I’ll let you in again?
Think again my friend
Go on misuse me and abuse me
I’ll come out stronger in the end

And does it make you sad?
To find yourself alone
And does it make you mad?
To find that I have grown
I’ll bet it hurts so bad
To see the strength that I have shown

aku agk sibuk minggu ni. siri Milikya Kembali kemungkinan tidak dapat dikeluarkan minggu ni, tp insyaAllah minggu depan siri 2 akan diterbitkan (cewah, mcm majalah plak). so, sementara tu, bace jer la entry2 yang merapu2 dl, hehehe. owh ya, kepada yang telah mengomen siri 1, terima kasih atas komen yang membina dari anda. insyaAllah for the next series, i’ll improve my writing. thanks again.

Advertisements
Published in: on Mac 27, 2008 at 12:20 pm  Tinggalkan Komen  

Sweetest Goodbye

Where you are,
seems to be as far as an eternity
Out stretched arms, open hearts
and If it never ends, then when do we start?
I’ll never leave you behind,
or treat you unkind,
I know you understand
And with a tear in my eye
give me the sweetest goodbye,
that I ever did receive…

Published in: on Mac 26, 2008 at 8:48 am  Tinggalkan Komen  

Barang Lama

Minggu lepas, ada dua cuti (hanya di sabah & sarawak) sempena memperingati dua peristiwa penting yang berkaitan dengan dua agama. Pertama, Maulidur Rasul yang jatuh pada 20/3/2008 bersamaan 12 rabiulawal 1429 hijrah dan kedua Good Friday yang jatuh pada hari berikutnya. Bagi orang Islam, memang sedia maklum bahawa pada 12 rabiulawal setiap tahun akan di sambut sempena memperingati hari keputeraan Rasul Junjungan kita, Muhammad s.a.w. Tapi mungkin ada yang tidak tahu apa itu Good Friday. Good Friday pula disambut oleh orang-orang yang beragama Kristian sempena memperingati hari penyaliban Jesus. Ada juga yang memanggil ia sebagai Holy Friday atau Great Friday. Tentang tarikh ia disambut pula tidak pula berapa diketahui, yang aku tahu memang setiap tahun pasti ada Good Friday (itu pun aku ketahui melalui kalendar cuti). siapa-siapa yang tahu, boleh bagi info kat aku ya, hehehe.

ok, aku kat sini bukanlah nak tulis detail pasal dua peristiwa penting tersebut, tu mukadimah je. yang aku nak kisahkan disini ialah oleh sebab dua hari tersebut jatuh pada hari khamis dan jumaat, maka aku ada cuti yang agak panjang untuk balik ke rumah aku di KK. ya, inilah sebenarnya yang aku nak cerita, CUTI, hahaha.

Cuti aku kali ini macam cuti biasa juga, cuma kali ini aku banyak memerap di rumah. ada lah gak keluar jalan-jalan, tengok keindahan panorama malam, tapi kebanyakan masa aku habiskan di rumah (kerana minggu itu aku ketiadaan tonggak utama perancang aktiviti). Oleh kerana tiada benda nak buat, aku pun menyelongkar barang-barang lama aku. Semua barang-barang yang sudah tidak terpakai disimpan dalam bilik aku (bilik tidur merangkap bilik dimensi penyimpanan barang). Aku terjumpa beberapa barang yang betul-betul buat aku mengimbau kisah-kisah zaman muda-muda dulu, hehehe. Antaranya ialah:

1. Badge sekolah rendah (2 jenis sekolah rendah).
2. Metrik kad sekolah menengah (2 jenis kad metrik).
3. Koleksi buku komik Penyiasat Remaja (tinggal x smp 10 buah, sadisnya).
4. Lima (batang) rekoder.

Dulu bapa aku bekerja di JKR, jadi banyak kali transfer tempat. hampir seluruh daerah di Sabah aku dah merasa. Sebab tu aku ada dua sekolah rendah. Satu di SK Pekan 2, Lahad Datu dan satu di SK Tanjung Aru 1, KK. Lepas lulus cemerlang UPSR, aku terbang ke bumi kenyalang, masuk MRSM Kuching. Time tu kt Sabah MRSM takde lagi. Lepas tiga tahun belajar MRSM Kuching, aku transfer pula ke bumi semenanjung, masuk MRSM Jasin, Melaka. Sebab tu aku ada 2 kad metrik time sekloah menengah. Time blajar kt U lg la, sampai 4 kad metrik aku ada. bukan hilang, tapi U aku tu memang rajin tukar pesen kad metrik, tu yang ada sampai 4 tu.

Time sekolah menengah, satu kegemaran aku ialah mengumpul komik Penyiasat Remaja. Komik lain pun aku minat baca gak, tapi kawan-kawan aku yang kumpul, aku tumpang baca je, hehehe. Aku suka betul ngan Penyiasat Remaja ni, watak utama dia Hajime Kindaichi dan pembantu setia dia Miyuki Nanase. Cara dia selesaikan kes-kes pembunuhan dan motif di sebalik pembunuhan betul-betul menarik hati aku. Sampai sekarang aku baca lagi komik tu tapi dah tak dapat kumpul sebab macam dah takde pun komik tu kt kedai. Siapa-siapa yang boleh bantu aku dapatkan koleksi penuh komik ni, sila lah berhubung dengan aku coz aku memang gilakan komik ini. Dulu aku hampir mengumpul koleksi penuh komik ni (coz tak pernah miss beli), tapi banyak yang hilang. Ada kawan pinjam tak pulangkan lah, missing in action la (hahaha), macam-macam lagi la. So, siapa-siapa yang boleh tolong aku, hulurkan bantuan, ringankan beban…

Semua ahli family dan kawan-kawan aku tahu yang aku gemar meniup rekoder. Entah la, mungkin sebab alat ni je yang aku tau main, hahaha. Macam-macam lagu aku mainkan. Semua pun main cari note sendiri (sebab aku ni buta note). Tapi ok la, setakat ni mungkin ada la kot dalam 50 lagu aku dapat main (tidak termasuk lagu kanak2 riang). Tapi tak tersangka pula aku menyimpan sampai 5 batang rekoder. Aku ingat hilang je selama ni, sebab tu asyik bweli baru je (bukan mahal pun). Satu benda yang aku teringin nak belajar ialah bermain piano tapi takde peluang lagi. Mungkin suatu hari nanti, insyaAllah.

itulah serba sedikit tentang barang-barang lama yang betul-betul menyimpan banyak kenangan di zaman muda mudi. Lepas ni aku nak selongkar lagi barang-barang lama, mana tahu terjumpa lagi barang-barang yang menyimpan seribu satu kenangan di zaman nan silam, hahahaha. sekian untuk kali ini, terima kaseh.

Published in: on Mac 25, 2008 at 10:31 am  Comments (2)  

Tulisan Yang Pertama

kepada para pelawat sekalian, di sini aku nak tekankan bahawa Miliknya Kembali adalah hasil penulisan aku yang pertama. Memang nampak sangatlah ke amaturan nya tuh, hahaha. but insyaAllah it will get better in the next series, i promise. So, komen2 MEMBINA dari anda semua adalah dialu-alukan. Terima Kaseh. 

Published in: on Mac 19, 2008 at 10:43 am  Tinggalkan Komen  

Miliknya Kembali – 1

Hatinya sakit. Hatinya pedih. Hatinya panas membara. Angin semilir pagi yang berhembus tatkala dia melakukan rutin hariannya menjemur ikan di tepi pantai pun tidak mampu untuk memadamkan bara dihatinya. Mungkin kalau ribut sekalipun yang melanda tidak juga mampu untuk menyejukkan hatinya. Berbekas benar rasa dihati, sakitnya masih terasa hingga kini walaupun peristiwa itu telah berlaku lebih dua minggu lepas. Ya, memang aku perempuan kampung yang tidak berpelajaran tinggi, tapi sekurang-kurangnya aku tidak kurang ajar dan aku masih punya adab sopan sebagai seorang manusia, tidak seperti engkau yang tidak ubah seperti haiwan yang tidak dididik dengan tatasusila dan perilaku seperti orang yang punya hati dan perasaan. Kalau sahaja dia jumpa lagi lelaki itu disini, pasti dia akan ajar lelaki itu cukup-cukup. Biar lelaki itu tahu menghormati orang, tahu menjaga adab sopan dan yang paling utama dia mahu ajar lelaki itu supaya tahu untuk tidak menyinggung perasaan orang secara terang-terangan.

“Kau ni kenapa lagi Ika? Tak habis-habis lagi ke kau marah fasal tu?”

Lamunannya terhenti apabila mendengar teguran dari Pak Tam nya, satu-satunya keluarga yang dia ada di dunia ini. Ika berpaling. Kelihatan Pak Tam sedang membawa sebakul lagi ikan untuk dikeringkan.

“Ini ikan dari semalam yang tak sempat nak dikeringkan”, ujar Pak Tam sambil menghulurkan bakul itu kepada Ika.

Semalam hujan turun dengan lebatnya. Angin pun bertiup dengan kencang. Para nelayan semua tidak turun ke laut kerana ombak yang tinggi. Begitulah kehidupan sebagai nelayan, mencari rezeki bergantung kepada keadaan cuaca. Kadang-kadang, kalau laut tenang, hasilnya pula tidak seberapa. Tapi mereka masih bersyukur di atas segala nikmat yand diberikan-Nya.

“Ika bukan apa Pak Tam. Malu Ika dibuatnya. Tak jadi kat Pak Tam, boleh lah Pak Tam cakap macam tu. Cuba jadi dekat Pak Tam, mesti Pak Tam pun rasa apa yang Ika rasa sekarang”.

“Kau yang degil. Aku dah larang kau pergi sana, kau pergi juga. Hah, sekarang benda dah jadi macam ni, baru lah kau nak marah-marah, nak muncungkan mulut kau tu. Kalau cukup sebulan kau muncungkan mulut kau tu, sah lepas ni kau boleh berkawan dengan itik-itik kat belakang rumah kita tu”.

Ika tergelak mendengar gurauan Pak Tamnya. Pak Tam pun kelihatan senang melihat senyuman mula terbit di muka Ika. Itulah Pak Tam, ada saja caranya untuk menghiburkan hati Ika. Pak Tam lah yang selalu berada di sisi Ika. Tidak kira waktu senang atau susah, waktu menangis atau gembira. Ika bersyukur, walaupun dia telah telah menjadi yatim piatu, dia masih punya tempat untuk menumpang kasih.

Selesai menjemur semua ikan-ikan di dalam bakul yang terakhir, Ika bingkas bangun dari duduknya. Terasa letih juga kerana hampir setengah jam juga dia menyudahkan kerja-kerjanya. Pak Tam pula telah lama beredar dari tempat penjemuran. Mungkin Pak Tam nak baiki jala ikannya yang sedikit rosak akibat tersangkut di pokok kelapa ketika angin bertiup kencang semalam, fikir Ika. Ika memandang jauh ke laut. Terasa sedikit tenang hatinya melihat keindahan pantai yang memutih dan alunan ombak yang sekali sekala menghempas garang tepian pantai. Mengapa ada orang yang sanggup untuk memusnahkan keindahan ini? Ika tiba-tiba teringat akan lelaki itu. Hatinya kembali sakit. Mengapa lah manusia seperti lelaki itu wujud dalam dunia ini?

Lamunan Ika tiba-tiba terganggu apabila pandangan matanya tertangkap satu objek asing di tepi pantai. Hatinya tiba-tiba berdebar. Dia mula mengatur langkah untuk menuju kearah objek itu. Debaran hatinya semakin kuat apabila dia semakin menghampiri objek itu. Ika tergamam, kali ini hatinya tidak lagi berdebar kuat tapi hampir sahaja berhenti apabila objek yang mula disangkanya batang kayu yang terhanyut rupa-rupanya tubuh manusia. Seorang lelaki yang masih lengkap berpakaian. Ada kesan luka di kepala lelaki itu. Ika membongkokkan badannya, cuba-cuba melihat kalau ada tanda-tanda lelaki itu masih bernafas. Dia lega tatakala melihat ada ombakan kecil di dada lelaki itu menandakan dia masih lagi bernafas. Ika memberanikan diri untuk melihat lebih dekat lelaki malang itu. Tiba-tiba wajah Ika berubah. Perasaaan simpati yang mula-mula bersarang dihatinya mula pudar tatkala melihat wajah lelaki itu. Lelaki ini lah yang mengakibatkan dia marah selama dua minggu berturut-turut! Lelaki yang kurang ajar yang tidak tahu adab sopan yang pernah menghinanya dua minggu lepas. Kejadian itu mula berputar kembali di kotak fikiran Ika dan dia masih ingat dengan jelas bait-bait kata nista yang keluar dari mulut lancang lelaki itu.

Bersambung…

Published in: on Mac 19, 2008 at 10:27 am  Comments (6)  

Miliknya Kembali

Kerana satu tragedi, dia kehilangan segala-galanya…

Kerana dendam, dia menjadi bukan dirinya…

dan kerana cinta, segala miliknya kembali…

Namun, akankah hilang segala yang baru dimiliki?

 

~AKAN DATANG~

Published in: on Mac 13, 2008 at 10:02 am  Comments (7)  

BN REALLY HAVE TO THANKED SABAH AND SARAWAK!

National Coalition (Barisan Nasional-BN) should thanked Sarawak and Sabah for keeping them moving on. Although its just a simple majority, but in this situation, BN needed it badly. If it is not for the Sarawakians and Sabahans, BN should be called as “opposition” today!

The rebordering of the Parliamentary seats some years before truely an important move as it sees the raising of Parliamentary seats in Sarawak and Sabah. If it not been made, BN should have to cleared up Putrajaya today to give way for the new elected government. As BN asses keep moving on, their trail in this 12th General Election has cost them much. Morally they are down, as Kuala Lumpur, they only manage to secure Setiawangsa whereas other seats were won by the Alternative Coalition. Not even touching on cost they have spent in this election, BN should consider this to be a major defeat!

The difference of the socio-political surroundings in Sarawak and Sabah has gain BN much. Sarawakians and Sabahans actually dont have quite many choices accept to vote for BN. The Alternative Coalition is not strong in Sarawak as they are yet to find political figure that would lead the coalition to victory. While in Sabah, where PKR should have given a strong fight, has lose to the what I called as hidden strategy of BN. I predicted that the BEBAS candidates were actually sponsored by BN in order to secure BN wins in Sabah. They have strong and giant political figure there but the BEBAS candidates has pushed the votes to them instead of PKR so that if Sabahan were really angry at BN, they have other many choices rather than picking PKR.

If I were to be asked, why Sarawakians and Sabahans were not in the mood to accept the big wave of change in Peninsular, I would answer, the Alternative Coalition should have to focus more on the building of the inner-strength of the wave of change rather than just being filling the jigsaw puzzle with a wrong jigsaw.

BN REALLY HAVE TO THANKED SABAH AND SARAWAK!

Published in: on Mac 10, 2008 at 2:17 pm  Comments (4)  

The Reason

I’m not a perfect person
There’s many things I wish I didn’t do
But I continue learning
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I’ve found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I’m sorry that I hurt you
It’s something I must live with everyday
And all the pain I put you through
I wish that I could take it all away
And be the one who catches all your tears
Thats why i need you to hear

I’ve found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is You

I’m not a perfect person
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I’ve found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I’ve found a reason to show
A side of me you didn’t know
A reason for all that I do
And the reason is you

Published in: on Mac 7, 2008 at 10:12 am  Comments (1)  

Sadness From The Past

Sadness.. i try my hard to avoid this feeling. Whenever the dark past haunted me, this sadness will come. No matter how hard i try to forget it or no matter how far i run from the trobules, it still haunted me, everyday in my life.

 Then, one day, i learn that all the bad feelings and bad things you do in your past will never leave u alone. You cant never get rid of it from your life. All you can do is to learn to live with it and try to improve yourself not to make the same mistake again.

The big question is, do you really want to learn from the mistake?

Everyone has secret and some secret are better remain as secret and you should respect others for not telling their secrets.

Some people can learn by themself and some people needs other people to help them to learn. As for me, let me learn my mistake by myself and hope people will understand and respect my decission.

funny pictures

                         ~Si Botet Yang Kesedihan~

Published in: on Mac 6, 2008 at 4:48 pm  Tinggalkan Komen  

Best I Ever Had

Best I Ever Had (Grey Sky Morning) 

So you sailed away
Into a grey sky morning
Now I’m here to stay
Love can be so boring
Nothing’s quite the same now
I just say your name now
[Chorus]
But it’s not so bad
You’re only the best I ever had
You don’t want me back
You’re just the best I ever had

So you stole my world
Now I’m just a phony
Remembering the girl
Leaves me down and lonely

Send it in a letter
Make yourself feel better

[Chorus]
But it’s not so bad
You’re only the best I ever had
You don’t need me back
You’re just the best I ever had

And it may take some time to
Patch me up inside
But I can’t take it so I
Run away and hide
And I may find in time that
You were always right
You’re always right

So you sailed away
Into a grey sky morning
Now I’m here to stay
Love can be so boring

What was it you wanted
Could it be I’m haunted

[Chorus]
But it’s not so bad
You’re only the best I ever had
I don’t want you back
You’re just the best I ever had
The best I ever had
The best I ever

This is my all time favourite song. I like this song from the very first time i heard it when i was err… 15 or 16 years old. well, just wanna share it with u guys. enjoy reading or humming or wutever u can do with this lyric 😀

Vertical Horizon Vertical Horizon

 p/s: ini hanyalah lagu kegemaran aku. jadi diharap tiada pihak yang cuba salah tafsirkan maksud lagu ini, trime kaseh.

Published in: on Mac 6, 2008 at 12:34 pm  Tinggalkan Komen